کد خبر : 373
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶

محمد شریف وحیدی امام جمعه هرنگ ؛

تعرض به خون ، مال و آبرو حرام است

تعرض به خون ، مال و آبرو حرام است

خداوند متعال می فرماید: هیچ کس از شما نباید غیبت دیگری کند زیرا غیبت مساوی است با خوردن گوشت مرده برادر خود و یقینا شما از این کار (مرده خواری) بدتان می آید پس از خدا بترسید و از این نوع گناهان توبه کنید زیرا خداوند توبه پذیر و مهربان است. برادران و خواهران متاسفانه

خداوند متعال می فرماید: هیچ کس از شما نباید غیبت دیگری کند زیرا غیبت مساوی است با خوردن گوشت مرده برادر خود و یقینا شما از این کار (مرده خواری) بدتان می آید پس از خدا بترسید و از این نوع گناهان توبه کنید زیرا خداوند توبه پذیر و مهربان است.

برادران و خواهران متاسفانه امروزه برای خیلی از ماها غیبت کردن شده مثل آب خوردن در صورتی که اگر از این گناه دست کشیده نشود به بارگاه خداوند توبه نکنیم روز قیامت همه اعمال نیک ما به نابودی می کشاند و ما را از سعادت اخروی محروم می سازد.

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: هر کس به برادرش ستمی نموده خواه به آبروی او لطمه زده  و یا هر حق دیگری از او پایمال کرده است همین امروز پیش از فرا رسیدن روزی که درهم و دیناری وجود ندارد از او حلالیت بخواهد چرا که روز قیامت به اندازه ظلمی که نموده از اعمال نیکش کسر می شود و به آن شخص ستمدیده داده می‌شود و اگر اعمال نیکی نداشته باشد از گناهان مظلوم می گیرند و بر دوش وی می گذارند. اینجاست که چون اعمال نامه اش به دست او می دهند می گوید این اعمال نامه من نیست. من نماز خوانده ام ،روزه گرفته ام، صدقات داشته ام. به او می گویند آری اینها داشته ای، اما غیبت و پشت سرگوئیت همه آنها را به باد داد.

برادران و خواهران واقعا حیف است که انسان با یک بی‌توجهی اعمال صالح خود که مایه رستگاری او است محو سازد و توشه آخرت خود را از دست بده.

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در سال حجة الوداع در خطبه عید قربان در منا فرمودند: ای مردم بدانید تعرض به خون شما و مال شما و آبرو و حیثیت شما ، بر شما حرام است و حرمت آن مانند امروز که عید قربان است و این شهر که شهر مکه است و این ماه که ماه ذی حجه است می باشد.  سپس گفت حاضرین  این گفته ی من را به غائبین برسانید و دو بار فرمود: آیا تبلیغ کردم؟ مردم گفتند بله. سپس فرمود:  اللهم اشهد، خدایا تو شاهد باش رسول الله تعرض به این سه ،خون ، مال و آبروی مردم را در ردیف هم قرار داد و بالاترین حرمت برای آن قائل شد و در تبلیغ آن خدا را گواه گرفت.

رسول الله فرمودند: آیا میدانید غیبت چیست؟ اصحاب گفتند: خدا و رسولش به آن داناترند. فرمودند: گفتن چیزی درباره دوستت که از آن ناراضی می شود.  اصحاب گفتند: اگر صفتی را که در دوستمان وجود دارد بگوییم چه؟  فرمودند: اگر آن عیب و صفتی که در او باشد بگویی غیبت کرده ای و اگر چیزی بگویی که در او نباشد به او بهتان و افترا بسته‌ ای ، لذا گناه تهمت و بهتان خیلی از گناه غیبت بالاتر است.

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: اینقدر گناه برای انسان کافی است که آنچه از دیگران می شنود بازگو ‌کند.

برادران و خواهران همانطور که غیبت کردن حرام و گناه است ، شنیدن غیبت هم حرام است و برای شنونده ی غیبت لازم است مانع غیبت شود و اگر نتوانست، از آن جلسه یا از آن محل خارج شود.

حضرت معاذ از رسول الله پرسید آیا مگر در برابر آنچه تکلم می کنیم مواخذه می شویم؟ رسول الله فرمودند:  مادرت به عزایت بنشیند مگه چیزی جز محصولات زبان، انسان را بر صورت در آتش می اندازد.

و در پایان اگر می خواهیم از آتش دور باشیم بایستی حفظ آبروی فرد مسلمان برایمان مهم باشد چرا که رسول خدا فرمودند: هرکس از آبروی برادر و خواهر مسلمانش دفاع کند، خداوند روز قیامت او را از آتش دور می سازد .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.