کد خبر : 710
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۶:۲۹

نیاز به توجه جدی در کاشت و توسعه کنار در شهرستان بستک

نیاز به توجه جدی در کاشت و توسعه کنار در شهرستان بستک

نیاز به توجه جدی در کاشت و توسعه کنار در شهرستان بستک به قلم : سید ابراهیم کوخردی   شهرستان بستک یکی از مناطق گرم و خشک محسوب می شود و در این آب و هوا محصولات متنوع را نمی توان کاشت و برداشت نمود. از یک طرف شهرستان بستک با کمبود منابع آب مواجه

نیاز به توجه جدی در کاشت و توسعه کنار در شهرستان بستک

به قلم : سید ابراهیم کوخردی

 

شهرستان بستک یکی از مناطق گرم و خشک محسوب می شود و در این آب و هوا محصولات متنوع را نمی توان کاشت و برداشت نمود. از یک طرف شهرستان بستک با کمبود منابع آب مواجه است و از طرف دیگر گرمای بیش از حد و خشکی هوا باعث می شود کشاورزان نتوانند هر محصولی که بخواهند کاشت نمایند.

یکی از درختانی که در شهرستان بستک به وفور وجود دارد درخت کنار است اما از این درخت بهره کافی برده نمی شود. اگر نگاهی به گذشته خود بیاندازیم مردم در گذشته از برگ خشک و آسیاب شده درخت کنار برای شستشوی سر استفاده می کردند و هم اکنون نیز برای ساخت شامپو کاربرد دارد. از میوه درخت کنار هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده و پودر آن می توان استفاده کرد و در قدیم از پودر محصول کنار بجای شربت استفاده می کردند.

حال که می بینیم تاریخ و زندگی گذشته ما با کنار و محصولات آن عجین بوده است و از طرفی دیگر این همه کنار در سطح شهرستان وجود دارد و مهم تر اینکه می توان در منطقه به راحتی کنار را کاشت و پرورش داد چرا به این درخت توجه کافی نمی شود ؟ چرا تا کنون باغ های ویژه کنار ایجاد نشده است و چرا محصولات آن به صورت ویژه بسته بندی و به دیگر مناطق صادر نمی شود ؟ چه نهاد و یا ارگان هایی به این مهم توجه کافی نکرده اند ؟ و چه پیشنهادهایی برای بهتر شدن تولید و پرورش این درخت و صادرات محصول آن می توان ارائه داد ؟

دو اداره منابع طبیعی و جهاد کشاورزی مسئول و بانی واگذاری زمین و توسعه درختان و نگهداری از آنان هستند. این دو اداره می توانند در مناطقی که پوشش جنگلی ندارد با واگذاری مجوز به متقاضیانی که خواهان فعالیت هستند در توسعه و پیشرفت در این زمینه بسیار کمک کنند .

هم اکنون که بسیاری از مجوزهای طرح های کشاورزی و حتی دامداری با مشکلات آب با مقصد نمی رسد و یا متقاضی در بین راه به دلیل مشکل آب منصرف می شود می توان در قطعاتی کوچک و با اختصاص بسیار کمی آب ( که مشکل آب در سطح شهرستان و یا استان با مصوبه فرمانداری و اداره کل قابل حل است ) به کاشت درخت کنار ترغیب شوند . از طرفی دیگر با تاسیس و ایجاد شرکت های بسته بندی هم می می توان محصول کنار را از کشاورزان خرید کرد و هم در آن شرکت ها زمینه بسته بندی و یا تولید فرآورده های کنار فراهم کرد .

امید است مسئولان محترم شهرستان ، استان و سرمایه گذاران با توجه به این ظرفیت مهم ، با اراده ای مصصم و عزمی بالا در رفع مشکلات پیش رو و تولید و توسعه درخت و محصولات کنار گام بردارند .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.